IT værktøjer
STADS
Tilmelding til undervisning og eksamen
Når du tilmelder dig undervisning, er du automatisk tilmeldt eksamen.
Du modtager en kvittering på din AAUmail på at tilmeldingen er modtaget.
Til efterårssemesteret
- Tilmeldingsperiode: 15. maj - 1. juni
- Eftertilmelding - for nyoptagne kandidatstuderende, gæstestuderende, tilmeldinger til 3. eksamensforsøg mv.: 15. september - 1. oktober
Til forårssemesteret
- Tilmeldingsperiode: 15. november - 1. december
- Eftertilmelding - for nyoptagne kandidatstuderende, gæstestuderende, tilmeldinger til 3. eksamensforsøg mv.: 15. februar - 1. marts
Er du 1. års-studerende vil du automatisk blive tilmeldt fagene på dit 1. studieår (dvs. 1. og 2. semester af Bacheloruddannelsen).
Studerende under Efter- og Videreuddannelse (EVU) skal ikke foretage tilmeldinger. Dette foregår automatisk. Du har dog stadig pligt til at sikre, at du bliver tilmeldt de rigtige undervisnings- og eksamensaktiviteter.
Du kan generelt ikke afmelde dig undervisning og eksamen, efter at undervisningen er gået i gang.
Hvis du ved, at du ikke kan deltage i en eksamen, er det vigtigt at du giver dit studie besked med henblik på planlægning. Du skal dog være opmærksom på at det stadig tæller som et eksamensforsøg.
Den eneste undtagelse er afmelding fra 2. og 3. eksamensforsøg, som du selv har tilmeldt dig. Her er det stadigvæk muligt at afmelde sig efter de gældende regler, ved at henvende sig til studiesekretæren.
Det kan du også bruge STADS til:
Du kan i STADS-selvbetjening se de eksamensresultater, som du får til dine eksaminer.
Når der er registeret et nyt eksamensresultat i STADS-betjening, modtager du en mail, hvorefter du kan logge på STADS-selvbetjening og se eksamensresultatet.
Hvis der under brugen af STADS-selvbetjening opstår spørgsmål til dine studiedata, eller du finder fejl i dine oplysninger, skal du kontakte din studiesekretær.
På STADS-selvbetjening har du mulighed for at lave personlige udskrifter og kvitteringer i tilknytning til dine studiedata på dansk og engelsk.
Indskrivningsbekræftelse
- Bekræfter en persons aktuelle indskrivningsstatus (eks. aktiv, orlov eller afsluttet), og kan fungere som et supplement til dit studiekort.
- Indskrivningsbekræftelsen gælder for enten forårssemestret (start 1. februar) eller efterårssemestret (start 1. september).
Studiejournal
En studiejournal beskriver hele dit hidtidige uddannelsesforløb på Aalborg Universitet. Du kan se og udskrive de eksamensresultater, du har opnået, mens du har været indskrevet på universitet.
En studiejournal er bygget op i to dele:
- Første del beskriver de uddannelsesdele eller "byggeklodser", din uddannelse består af til dato
- Den anden del beskriver dine eksamensresultater, herunder de eventuelle meritter, du har fået under de enkelte uddannelsesdele/studieordninger. Hvis du har resultater, der ikke er en del af den planlagte uddannelse, vil de stå sidst i studiejournalen som øvrige aktiviteter.
Du kan via STADS-selvbetjening udskrive din egen studiejournal. Hvis eksempelvis en virksomhed eller en anden uddannelsesinstitution stiller krav herom, kan du efterfølgende få udskriften af studiejournalen bekræftet ved din studiesekretær.
Hvis du vil anmode om orlov eller melde dig ud af dit studie, skal dette gøres via STADS-selvbetjening:
- Under menupunktet "Administration" i STADS-selvbetjening, kan du finde siderne for Orlov og Udmeldelse.
- Ved anmodning om orlov skal der angives en orlovsårsag og ved udmeldelse en udmeldelsesbegrundelse.
Yderligere information om orlov
Yderligere information om barsel
Yderligere information om udmeldelse/studieophør
Udmeldelse
Hvis du vil melde dig ud af dit studie, opfordrer AAU dig til at søge studievejledning hos Studievalg Danmark eller AAU Studievejledning.
Under menupunktet "Administration" -> "Person- og adresseoplysninger" kan du se den adresse, mail og telefonnummer, der er registreret på dig i STADS.
Din adresse fås fra folkeregistret. Den ændres automatisk, hvis du ændrer adresse i folkeregistret, men ellers er det ikke muligt at ændre adressen.
Dit telefonnummer kan du ændre på adresseoplysningssiden i STADS-selvbetjening. Du har her mulighed for at ændre mobil-, privat- og arbejdstelefonnummer.