Spring til indhold
Forside

Nyhed

Sådan skal du ikke gøre til jobsamtalen

Lagt online: 06.02.2023

Ballisagers rekrutteringsanalyse har undersøgt, hvad recruiterne reagerer mest negativt på. Læs listen og tjek, at du ikke falder i nogle af fælderne. Karrierevejlederne på AAU kommer også med konkrete tips til, hvad der kan være en god idé at gøre til jobsamtalen.

Nyhed

Sådan skal du ikke gøre til jobsamtalen

Lagt online: 06.02.2023

Ballisagers rekrutteringsanalyse har undersøgt, hvad recruiterne reagerer mest negativt på. Læs listen og tjek, at du ikke falder i nogle af fælderne. Karrierevejlederne på AAU kommer også med konkrete tips til, hvad der kan være en god idé at gøre til jobsamtalen.

De 3 ting, virksomhederne reagerer mest negativt på: Taler negativt om andre 57%, Negativ nonverbal attitude 48%, Jobsøger er passiv under samtalen 43%

Den gode nyhed er, at det er rimeligt overskueligt at undgå de værste ting til samtalen. Det værste, du kan gøre ved jobsamtalen, er nemlig at tale negativt om andre. Det samme med at en generel negativ attitude; også nonverbalt. Det er nok ikke nogen overraskelse – det er de færreste af os, der reagerer positivt, når andre er negative. At være forsinket er også noget, der påvirker negativt, ligesom at virke passiv under samtalen.

Hvis du til gengæld bekymrer dig om, om du kan have en skidt tøjdag eller komme til at snakke lidt for meget og fortælle en dårlig joke, kan du godt slappe af. Det gør ikke så meget, og er derfor blandt de faktorer, der ligger nederst blandt ting, der irriterer recruiterne.

Virksomhederne reagerer negativt på: Taler negativt om andre 57%, Negativ nonverbal attitude 48%, Jobsøger er passiv under samtalen 43%, Kommer lidt for sent til samtalen 40%, Afbryder flere gange 25%, En kraftig lugt 28%, Udtrykker en markant privat holdning inden for politik, religion og lign. 17%, En upassende joke 7%, Påklædning, der mismatcher jeres kultur 6%, Bruger samme frase igen og igen 5%, Taler for meget 5%.

Karrierevejledernes tips til jobsamtalen

Så hvad skal du gøre, når du skal til jobsamtale? AAU’s karrierevejledere anbefaler:

Karrierevejledernes tips til jobsamtalen

  1. 1

    Kom til tiden, men ikke lang tid før. En tommelfingerregel er at komme 10 minutter før, og hvis du er i rigtig god tid, kan du evt. vente lidt, inden du går ind.

  2. 2

    Medbring noter og jobopslag, ansøgning og cv. Det får dig til at virke velforberedt. Papirerne kan også hjælpe dig med at huske de vigtige ting at få sagt og spurgt om.

  3. 3

    Du må gerne mene noget fagligt. Det skal måske ikke være sprængfarligt, men det skal vise indsigt og perspektiv.

  4. 4

    Find ud af, hvad du egentlig skal lave. Grib muligheden for at blive klogere på opgaverne under samtalen. Så er det også nemmere at tale om, hvordan du konkret vil løse dem.

  5. 5

    Vær dig selv. Det er den ældste kliché, for det er skidesvært. Men der findes mange strategier for at ”finde sig selv” – fx kan du sætte dig og lytte til noget musik, der får dig til at slappe af – bare lige 5 minutter før det hele begynder.

Kilde: Ballisagers rekrutteringsanalyse 2022

Denne artikel er baseret på konsulenthuset ballisagers årlige rekrutteringsanalyse, der undersøger danske virksomheders rekrutteringsproces, holdninger og præferencer. 1002 virksomheder har besvaret spørgeskemaet i 2022. Se hele ballisagers rekrutteringsanalyse og dens datagrundlag.