Sådan arbejder AAU ligestilling og diversitet
AAU har en handleplan for ligestilling og diversitet i forhold til studerende. Handleplanen beskriver bl.a., hvordan der aktivt arbejdes med indsatser, der har til formål at fremme diversitet og inklusion blandt studerende på AAU. I nedenstående kan du læse fire gode grunde til, at AAU's handleplan for ligestilling og diversitet er vigtig for dig som studerende:
- Inklusion og fællesskab: Handleplanen har til formål sikre, at alle studerende på AAU føler sig velkomne og inkluderede. Uanset baggrund, køn, etnicitet eller funktionsniveau skal du have mulighed for at trives og deltage aktivt i studielivet.
- Lige muligheder: Handleplanen arbejder for i at skabe lige muligheder for alle studerende inden for de rammer, AAU har til rådighed. Det betyder, at diskrimination eller ulige behandling ikke bør være en bekymring. Det giver plads til, at du kan fokusere på dit studie og udvikle dine kompetencer.
- Perspektivberigelse: Diversitet i studiemiljøet giver dig mulighed for at møde studerende med forskellige perspektiver og erfaringer. Det beriger din faglige og personlige udvikling og forbereder dig til arbejdslivet i en global verden.
- Ansvar og medbestemmelse: Som studerende har du også en rolle i at fremme ligestilling og diversitet. Flere aktiviteter i handleplanen opfordrer til og er afhængige af dialog, samarbejde og aktiv deltagelse. Du og dine medstuderende har dermed en aktiv rolle i at fremme ligestilling og diversitet på AAU.
På Aalborg Universitet har inkluderende studiemiljøer høj prioritet. Et godt, inkluderende studiemiljø kendetegnes blandt andet ved en ligeværdig, anerkendende og respektfuld kultur.
Derfor er der på AAU fokus på velkomsten (onboarding) af studerende, som bliver medbærere af den gode kultur. Alle tutorer har et fælles værdigrundlag, som også er platformen for en samlet uddannelsesdag for dem. Deres arbejde er med til at give alle nye studerende følelsen af at være værdsat på AAU, uanset baggrund, køn, etnicitet, religion eller seksuel orientering.
AAU anvender bevidst mange kvindelige mentorer, og mange uddannelser arbejder med særlige målsætninger med henblik på at skabe og vedligeholde en mangfoldig og god kultur. Det gælder for eksempel Det Tekniske Fakultet for IT og Design, som har til målsætning, at frafaldet blandt kvindelige studerende ikke må være højere end frafaldet af mandlige studerende. Desuden arbejder uddannelserne typisk med forskellige gruppedannelsesformater, for at blande danske og internationale studerende, samt kvindelige og mandlige studerende. Der er også på AAU fælles retningslinjer for håndtering af studerendes oplevelser om krænkende adfærd.
Inkluderende studiemiljøer er også i høj grad oppebåret af studenterinddragelse. Derfor laver AAU særlige kommunikationsindsatser i forhold til studerendes opstilling og valg til styrende organer, og AAU faciliterer studenterdrevne projekter vedrørende indretning af universitetets fysiske rammer. Desuden er der på AAU studenterforeninger, der arbejder for ligestilling og diversitet, blandt andet I-Life, som hjælper internationale studerende med at falde til, og Queer Club, som er en forening særligt for LGBTQ+ studerende.
Alle vejledere i AAU Studie- og trivselsvejledning har kompetencer til at tale med studerende om emner, der vedrører ligestilling og diversitet, inkluderende studiemiljøer, og det gode studieliv.
AAU arbejder målrettet med at sikre mangfoldighed på alle uddannelser. Det gør sig især gældende på de uddannelser, hvor der traditionelt er en ulige kønsfordeling. Her bliver det løbende drøftet, om der er behov for særlige initiativer.
Eksempelvis har Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet en målsætning om 50% kvindelige studerende og 50% mandlige studerende, og på Det Tekniske Fakultet for IT og Design er målsætningen mindst 30% kvindelige studerende inden 2025. Her laver de blandt andet særlige eventbaserede aktiviteter som IT camp for kvindelige gymnasieelever og Girls’ Day in Science. Her laver AAU også typisk særlige kommunikations - og kampagneindsatser primært rettet mod kvindelige gymnasieelever. Dette sker blandt andet via vores MakeItReal koncept og de historier, vi deler på sociale medier.
Generelt bruger AAU bevidst ligelig repræsentation af mænd, kvinder, og forskellige etniciteter i informationsmateriale om uddannelser, og vi lader vores egne kvindelige studerende fremstå som rollemodeller.
Funktionsnedsættelse
For hver uddannelse er der udarbejdet en studieordning, som beskriver studieforløbet. I studieordningen kan du derfor læse om indhold på uddannelsen, og hvornår man følger de enkelte fag og går til eksamen. Hvis du på grund af de særlige udfordringer ikke kan følge det forløb, som er fastlagt i studieordningen, kan du søge om dispensation. Så hvis du har behov for, at dit studie tilrettelægges på en særlig måde, som bedre tager hensyn til dine udfordringer, kan du kontakte studielederen eller studienævnet og høre om mulighederne for dette.
Samme forhold gælder med hensyn til eksamen, da du har mulighed for at søge om dispensation fra eksamensbestemmelserne. Det kan f.eks. være forlænget tid til eksamen, brug af særlige hjælpemidler, eget lokale, ændret eksamensform fra mundtlig til skriftlig eller lignende. Du skal søge om dette igennem dit studienævn.
Socialpædagogisk støtte (SPS) er et tilbud til dig, der har en psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse, så du kan gennemføre en uddannelse på lige fod med andre, med forskellige hjælpemidler eller en støtteperson. Støtten er individuelt målrettet. Der gives kun SPS til de forhold, der konkret vedrører din uddannelse. Du kan derfor ikke få støtte til eksempelvis transport, leveomkostninger, lektiehjælp og ekstra undervisning.
SPS-ordningen varetages af SU-kontoret på AAU, og der er tavshedspligt omkring det. Det vil således ikke fremgå af dit eksamensbevis, at du har modtaget SPS.
Du er altid velkommen hos AAU Studie- og trivselsvejledning. Vi kan yde generel vejledning og kan hjælpe dig med at få overblik over, hvem der kan hjælpe dig med hvad.
På din uddannelse er der desuden en studenterstudievejleder, som kan hjælpe dig med vejledning om forholdene på netop din uddannelse.
Flere steder står socialrådgivere og psykologer også klar, hvis du oplever at studielivet bliver svært. Gennem dem kan du få hjælp til personlige problemer.
Her har vi samlet en række links til hjemmesider om handicapstøtte og til organisationer for handicappede.
Specialpædagogisk støtte
Specialpædagogisk støtte (SPS) er Uddannelses- og Forskningsstyrelsen støtte til hjælpemidler til handicappede studerende.
Sammenslutningen af Unge Med Handicap
Sammenslutningen af Unge Med Handicap (SUMH) er en paraplyorganisation for og af unge med handicap. SUMH synliggør og styrker unge med handicaps ressourcer gennem politisk interessevaretagelse og projekter. De udvikler metoder og redskaber inden for alle ungdomslivets aspekter, såsom uddannelse, fritid, arbejdsliv, venskaber, seksualitet og tilgængelighed.
Handicappede Studerende & Kandidater
Ved Handicappede Studerende og Kandidater (HSK) tilbydes rådgivning for studerende med handicap ved mellemlange og lange videregående uddannelser. Også færdiguddannede med et handicap er velkomne.
Viden til gavn
Viden til gavn er Socialstyrelsens hjemmeside om lovgivning og initiativer til gavn for personer med et handicap som f.eks. ordblinde.
Danske Handicaporganisationer
Danske Handicaporganisationer er en sammenslutning af organisationer, der arbejder for retten til lige muligheder for handicappede.
Det Centrale Handicapråd
Det Centrale Handicapråd (DCH) arbejder, på baggrund af FN's konvention om rettigheder for personer med handicap, for udvikling af samfundet, herunder tilgængelighed og sikring af handicappedes muligheder for selvbestemmelse.