Inspirationshistorie
Sanne gik all in fra dag 1
Lagt online: 30.11.2016
Inspirationshistorie
Sanne gik all in fra dag 1
Lagt online: 30.11.2016
Inspirationshistorie
Lagt online: 30.11.2016
Inspirationshistorie
Lagt online: 30.11.2016
OM SANNE KJELDSTEEN
Det hele startede allerede efter mit udlandsophold på 4. semester, hvor jeg besluttede mig for at finde et relevant studiejob. Jeg brugte AAU Jobbank og fandt tre interessante stillinger, som jeg søgte. Jeg blev kaldt til samtale ved to af dem, men valgte jobbet hos Andersen Consult, før jeg nåede den anden samtale.
Jeg søgte jobbet, selvom jeg ikke havde halvdelen af de kompetencer, som de efterspurgte.
Andersen Consult er en mindre konsulentvirksomhed med 4 fuldtidsansatte, som hjælper danske små og mellemstore virksomheder (SMV’er) med at etablere sig i udlandet. Med andre ord handler det om internationalisering, eksport, netværk og adgang til finansiering og tilskudsmuligheder.
Den internationale vinkel passer rigtig godt til min uddannelse, Sprog og International Virksomhedskommunikation, og det gør mine arbejdsopgaver stort set også. Størstedelen af mine arbejdsopgaver foregår på engelsk, hvorfor både de mundtlige og skriftlige kompetencer fra studiet er værdifulde.
Studiejobbet bestod det første stykke tid i at hjælpe konsulenterne med alverdens ad hoc-opgaver – bl.a. tastede jeg manuelt informationerne fra over 2.000 visitkort ind i et Excel-ark (før jeg vidste, at man kunne købe en lille scanner til 500 kr., der gør hele arbejdet…). Andre opgaver bestod i at skrive rapporter og ansøgninger til forskellige tilskudsordninger på vegne af vores kunder.
Med tiden blev det en større og større opgave, at jeg var med i planlægningen af forskellige Danida Business Delegations, hvor mine kollegaer tog en gruppe danske virksomheder med til et vækstmarked for at identificere forretningsmuligheder for virksomhederne og skabe vækst. Herunder havde jeg opgaver som screening af virksomheder, rekruttering af virksomheder, udvikling af markedsføringsmateriale, koordinering med ambassaderne og vores samarbejdspartnere og opfølgningsarbejde efter hjemkomst.
Udover Andersen Consult er jeg også tilknyttet vores eksportplatform, AndersenB2B, som vi udviklede i starten af 2016. Da vi stadig er i fase 1 og kendskabsgraden til koncepten ikke er særlig stor, kræver det rigtig mange ressourcer at få det hele til at køre og ikke mindst at få danske virksomheder overbevist om, at vi kan tilføre dem en værdi. Jobbet indeholder derfor også mange salgsopgaver, rå canvas, servicering og koordinering.
Da jeg kom til 9. semester og skulle søge praktik, gjorde jeg mig rigtig mange overvejelser, om jeg skulle prøve noget nyt, få foden inden for et andet sted eller satse 100 % på jobbet hos Andersen Consult. Jeg valgte det sidste og brugte 9. semester på at vise, hvad jeg kunne, og hvorfor jeg skulle blive i virksomheden på den lange bane.
Sideløbende med 10. semester og specialeskrivning fortsatte jeg som studentermedhjælper tre dage i ugen. Med en masse andre aktiviteter, instruktørjobs, blog og frivilligt arbejde ved siden af, blev det forår ganske godt udnyttet, må jeg indrømme.
Min studiegruppe og jeg valgte at skrive speciale om danske små og mellemstore virksomheders internationalisering til vækstmarkeder – og mangel på samme, hvilket igen skabte synergi til mit job. Vi valgte at lave et casestudie, hvor vi brugte to virksomheder, som jeg kendte gennem netværket hos Andersen Consult og en tredje virksomhed, som efter specialet også er blevet kunde. Det var på alle måder en spændende og positiv proces.
Kontrakten blev endelig underskrevet efter sommerferien, og jobbet kom i hus. Jobbet opfylder på mange måder alle mine karrieredrømme, men det er også et job med frustrationer og høje målsætninger, der skal nås.
De fleste dage er det fint at være den eneste pige; tingene bliver sagt, som de er. Men andre dage ville det være rart med flere kollegaer, som man også har noget til fælles med uden for kontoret.
I en lille virksomhed er du ofte involveret i stort set alle virksomhedens processer, projekter og opgaver.
Du har et enormt ansvar fra dag 1. En af de andre fordele ved jobbet er det store netværk, man konstant udvikler. Pt. er jeg ansvarlig for mere end 35 virksomheder, som jeg er Community Manager for på AndersenB2B. Det skaber gode relationer, som kan komme mig til gavn senere i karrieren.
I september måned kørte jeg min egen business delegation til Tanzania, hvor jeg havde fem danske virksomheder med til Dar es Salaam for at identificere nye kunder, forhandlere og samarbejdspartnere. På sådan en tur har man mange forskellige kasketter med i tasken. Man er koordinator, rejseleder, facilitator, oplægsholder, blæksprutte og festarrangør. Man er den, der står først op, og den der går sidst i seng. MAN ER 100 % PÅ. Først når du sidder i flyet på vej hjem, kan du slappe af og ”løsne slipset”.
Det er en kæmpe udfordring men også en ufatteligt fed mulighed at få allerede efter de første to måneder i jobbet. Havde jeg ikke bevist mit værd i løbet af studietiden, ydet en indsats, havde jeg aldrig fået så stor en opgave så hurtigt.
Heldigvis gik turen godt, gruppen var både professionel og social, og den ene virksomhed har allerede fået sin første aftale underskrevet. Jeg har bestemt fået blod på tanden til næste tur i januar, hvor destinationen er Vietnam.
Jeg har ja-hatten på, jeg er en god kollega, jeg er smilende, udadvendt, jeg er god til at netværke og ikke bange for at tage fat eller springe ud på dybt vand. Mine kompetencer er selvfølgelig forstærket gennem studietiden, men virksomheden har også brugt 3 år på at tillære mig helt nye kompetencer, som man ikke kan få med fra et studie. Den måde, som uddannelsen derimod lærer én at tænke på, arbejde (sammen) på og løse problemer på, er guld værd, når man kommer ud i erhvervslivet.
Udover at finde relevant studiejob på 5. semester, valgte jeg også at forstærke mit cv med frivilligt arbejde. Jeg blev derfor frivillig i Kommunikation og Sprogs bestyrelse i Nordjylland og næstformand i Dansk Skoliose Forening. Det giver mig en masse at være frivillig. Du får en masse ansvar, du er selv med til at vælge dine opgaver, og du kan arbejde med din faglighed.
Men frivilligt arbejde tager også tid fra andre ting, som kan give dig rigtig meget. Du skal derfor selv kunne se en personlig gevinst i det at være frivillig udover at se det som en investering i din karriere og dit netværk. Det handler rigtig meget om de mennesker, man er frivillig med.
Når jeg ser tilbage på min studietid, er jeg godt tilfreds. Jeg havnede (efter lidt besvær) i en super studiegruppe, som jeg arbejdede sammen med på både 5., 6., 7., 8. og 10. Semester. Jeg prioriterede et udlandsophold. Jeg prioriterede at lave semesterprojekter i samarbejde med virksomheder, som også er godt at have med på cv’et og i ens netværk.
I sidste ende lykkedes det mig også at få jobbet, så jeg kan ikke tillade mig at være utilfreds med noget.
Skulle jeg alligevel have lavet noget om, ville jeg have valgt noget andet end London i mit udlandsophold på 4. semester. Jeg valgte med fornuften og ikke mavefornemmelsen. Hvis du er passioneret for at rejse, så udnyt, at du har alletiders mulighed for det på udlandssemestret. London er en skøn by, universitetet var godt, og jeg har fået fantastiske venskaber ud af det, men det ville have været mere mig at vælge et universitet længere væk og få én på opleveren.
Samarbejd med virksomheder i dine projekter
Det giver bare så meget! Du finder bl.a. ud af, at det du kan, betyder noget "derude".
På med smilet
Kliché eller ej – det vil føre dig rigtig langt.
Vær ikke kræsen
Der vil altid være ”trælse” opgaver i et job!
Arbejd med dine salgskompetencer
De er svære at komme uden om i de fleste jobs, og du bliver pludselig en meget attraktiv kandidat, hvis du ikke har noget imod, at salg indgår i dit arbejde.
Gør noget nu!
Din karriere begynder nu – ikke først når du står med dit eksamensbevis.
Vær opsøgende
Deltag i forskellige netværksarrangementer og udfordr dig selv ved at invitere dig på kaffemøder med virksomhederne. Ikke nødvendigvis for at lande et job, men for at øve dig i situationen.