Klagevejledning til studerende
Klagevejledning til studerende
Hvad skal du være opmærksom på?
Før du klager, er det ofte en god idé, at du drøfter eventuelle spørgsmål med dit studienævn, din underviser eller en studievejleder. Det vil i mange tilfælde kunne fjerne misforståelser, og det er en mulighed for at få en nærmere forklaring på de forhold, du måtte være utilfreds med.
Du skal dog være opmærksom på, at fristen for at klage over eksamen eller studienævnets afgørelser er 14 dage efter, at du har modtaget bedømmelsen eller afgørelsen. Det gælder også, selvom du afventer et svar fra bedømmeren eller studienævnet. Vi vil derfor anbefale dig at sende en klage inden for fristen, hvis du er utilfreds med eksamen eller studienævnets afgørelse.
Klager over afgørelser truffet af universitetet vil som oftest have en klagefrist på to uger fra den dag, du har modtaget afgørelsen. Hvis du ønsker at klage over en eksamen, skal du indgive din klage senest to uger efter, at du har modtaget bedømmelsen.
Når du har indgivet en eksamensklage, indhenter Universitetet en udtalelse ved bedømmeren/bedømmerne og/eller studienævnet afhængigt af, hvad din klage vedrører. Bedømmeren/bedømmerne og/eller studienævnet har som udgangspunkt 14 dage til at udarbejde en udtalelse, der besvarer klagen (juli måned indgår ikke i fristen). Herefter kan der være sagsbehandlingstid, da Universitetet skal sikre, at udtalelsen besvarer klagepunkterne. Du får herefter mulighed for at kommentere på udtalelsen, og fristen for at sende dine bemærkninger er en uge. Vi vil derfor opfordre dig til løbende at holde dig opdateret på din studentermail, når du har indsendt din klage.
Hvis du ønsker at klage over en afgørelse om merit til Kvalifikationsnævnet, er der en klagefrist på fire uger.
Der kan dispenseres fra klagefristen, hvis du kan dokumentere, at der har været usædvanlige forhold, der har påvirket dine muligheder for at indsende klagen rettidigt. Det samme gælder, hvis du sender dine kommentarer til bedømmernes udtalelse efter fristen.
Hvis du sender en klage eller dine kommentarer til udtalelsen efter fristen, vil vi derfor opfordre dig til at begrunde, hvorfor du vurderer, at universitetet alligevel skal behandle din klage. I den forbindelse skal du være opmærksom på, at det under normale omstændigheder ikke betragtes som usædvanlige forhold, at du har travlt med dit studie eller andre eksaminer. Usædvanlige forhold kan f.eks. være sygdom hos dig selv eller nærtstående eller problemer med universitetets IT-systemer, som universitetet er ansvarlige for. I alle tilfælde vil vi opfordre dig til at indsende dokumentation for de usædvanlige forhold.
Kontakt Uddannelsesjura og Sekretariat for info om klagefrister i konkrete sager.
Vær opmærksom på, at Uddannelsesjura og Sekretariat har telefontid fra 8.00 til 12.00 alle hverdage. Ellers kan de kontaktes på mail.
AAU Studie- og trivselsvejledning kan give dig et overblik over, hvordan en klage formelt og indholdsmæssigt skal udformes for at få alle vigtige dele med. Her er det meget vigtigt, at din klage er konkret og meget gerne understøttet af dokumentation. AAU Studie- og trivselsvejledning kan ikke hjælpe dig med den konkrete udformning af klagen, herunder indhold og ordlyd.
Hvis du, efter at have læst ovenstående, er i tvivl om dine muligheder for at klage, kan du kontakte Uddannelsesjura og Sekretariat, studienævnet eller din studieleder afhængig af, hvad du ønsker at klage over.
Vejledningen herunder beskriver kort de mest almindelige typer af klager, hvem du skal indgive klagen til, og hvordan du klager.
Hvem du i det enkelte tilfælde skal indgive en konkret klage til, afhænger af hvad du klager over.
Her kan du se, hvem du skal kontakte, hvis du ønsker at klage over…
Eksamen
Hvis du ønsker at klage over eksamen, skal du klage til Uddannelsesjura og Sekretariat på sl-klager@adm.aau.dk.
Studienævnets afgørelser
Hvis du ønsker at klage over studienævnets afgørelse, skal du klage til Uddannelsesjura og Sekretariat på sl-klager@adm.aau.dk.
Undervisningen eller vejledningen
Hvis du ønsker at klage over undervisningen eller vejledningen, skal du kontakte din studieleder.
Du finder informationen om, hvem der er studieleder for din uddannelse her.
Universitetets afgørelse i en tidligere klagesag
Hvis du ønsker at klage over universitetets afgørelse i en tidligere klagesag, skal du klage til Uddannelsesjura og Sekretariat på sl-klager@adm.aau.dk.
Angiv gerne i klagen, om du ønsker at klage over faglige eller retlige forhold eller begge dele. Hvis du ønsker at klage over både faglige og retlige spørgsmål, anbefaler vi, at du sender to separate klager, da faglige spørgsmål behandles af et ankenævn og retlige spørgsmål behandles af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Merit
Hvis du ønsker at klage over studienævnets afgørelse om merit, skal du klage til Uddannelsesjura og Sekretariat på sl-klager@adm.aau.dk.
Angiv gerne i klagen, om du ønsker at klage over faglige eller retlige forhold eller begge dele. Hvis du ønsker at klage over begge dele, anbefaler vi at du sender to separate klager, da klager over retlige forhold behandles af et meritankenævn, imens klager over faglige spørgsmål behandles af Uddannelsesjura og Sekretariat (og i sidste ende Uddannelses- og Forskningsstyrelsen).
Universitetets afgørelse i en disciplinærsag
Hvis du ønsker at klage over universitetets afgørelse i en disciplinærsag, skal du klage til Uddannelsesjura og Sekretariat på sl-klager@adm.aau.dk.
Klager over optagelse
Hvis du ønsker at klage over en afgørelse om optagelse på en bacheloruddannelse, skal klagen sendes til bacheloroptag@adm.aau.dk.
Hvis du ønsker at klage over en afgørelse om optagelse på en kandidatuddannelse, skal klagen sendes til kandidatoptag@adm.aau.dk.
Hvis du ønsker at klage over en afgørelse om optagelse på efter- og videreuddannelse, skal klagen sendes til efteruddannelse@adm.aau.dk.
Klager over forhold vedrørende SU
Du kan læse mere om klager over SU på www.su.dk/klage.
Udformning af klage
Der er ikke formkrav til en klage. Universitetet har dog behov for nogle oplysninger for at kunne behandle en klage.
Vi vil derfor altid anbefale, at din klage indeholder følgende oplysninger:
- Hvem klager?
- Hvad klager du over?
- Hvorfor klager du?
For at universitetet kan behandle din klage, har vi behov for at kende dit fulde navn. Af identifikations- og sikkerhedsmæssige hensyn skal du også oplyse enten studienummer eller CPR-nummer, din uddannelse og det semester, du går på. Som klager kan du derfor ikke være anonym.
Din klage skal afsendes fra din studentermail, da al skriftlig korrespondance med universitetet skal foregå via denne.
Hvis der er tale om en fælles klage fra flere studerende, skal den være underskrevet af alle klagere. Universitetet har brug for studienummer eller CPR-nummer og studentermail på alle studerende, der er en del af klagen. Det er derfor ikke nok, at klagen sendes fra én studerendes mail med de øvrige studerende cc.
Hvis en klage fra flere studerende er sendt fra én studerende uden underskrifter fra de øvrige studerende, kan du forvente, at Universitetet kontakter de øvrige studerende for at få deres tilslutning til klagen.
Modtageren af din klage ved som udgangspunkt ikke, hvad du klager over. Derfor har universitetet behov for at vide, hvad du ønsker at klage over.
Vi vil derfor opfordre til, at din klage indeholder følgende oplysninger:
Klager over eksamen
- Hvilken prøve der klages over
- Begrundelse for klagen (er det en klage over retlige spørgsmål, eksaminationsgrundlaget, prøveforløbet, bedømmelsen eller andre forhold vedrørende eksamen)
- Hvornår prøven har været afholdt
Klager over studienævnets afgørelser
- Hvilken afgørelse, der klages over (f.eks. afslag på dispensation til yderligere prøveforsøg, studieinaktivitetsreglerne eller lignende).
- Begrundelse for klagen (er der retlige forhold f.eks. manglende begrundelse, forkert hjemmelsgrundlag, manglende partshøring eller andet)
- Eventuelle nye oplysninger (f.eks. dokumentation i form af en lægeerklæring eller andet), som du vurderer, har betydning for sagen.
Klager over undervisningen eller vejledningen
- Hvilket modul, du ønsker at klage over
- Begrundelse for de forhold, som du ønsker at klage over vedrørende undervisningen eller vejledningen (f.eks. manglende eller mangelfuld vejledning, forhold der vedrører undervisningen eller lignende)
Klager over universitetets afgørelse i en tidligere klagesag
- Hvilken afgørelse, der klages over (f.eks. en afgørelse om afslag på en eksamensklage)
- Begrundelse for klagen (er der retlige forhold f.eks. manglende begrundelse, forkert hjemmelsgrundlag, manglende partshøring, eller er der faglige forhold, som f.eks. at du fortsat mener, at du har fået den forkerte bedømmelse)
- Om du ønsker at klage over retlige spørgsmål (til styrelsen), faglige spørgsmål (til et ankenævn) eller begge dele
- Eventuelle nye oplysninger, som du vurderer, har betydning for sagen
Klager over merit
- Hvilken afgørelse, der klages over
- Begrundelse for klagen (er der retlige forhold f.eks. manglende begrundelse, forkert hjemmelsgrundlag, manglende partshøring, eller er der faglige forhold, som f.eks. at du mener, at du skulle tildeles mere eller mindre merit)
- Eventuelle nye oplysninger, som du vurderer, har betydning for sagen
Klager over universitetets afgørelse i en disciplinærsag
- Hvilken afgørelse, der klages over
- Begrundelse for klagen (er der retlige forhold f.eks. manglende begrundelse, forkert hjemmelsgrundlag, manglende partshøring, manglende proportionalitet eller lignende)
- Eventuelle nye oplysninger (f.eks. dokumentation i form af en lægeerklæring eller andet), som du vurderer, har betydning for sagen
Klager over optagelse
- Hvilken afgørelse, der klages over (f.eks. afslag på optagelse, indskrivning eller lignende)
- Begrundelse for klagen (er der retlige forhold f.eks. manglende begrundelse, forkert hjemmelsgrundlag, manglende partshøring eller andet)
- Eventuelle nye oplysninger (f.eks. dokumentation i form af en lægeerklæring eller andet), som du vurderer, har betydning for sagen
Klager over forhold vedrørende SU
Du kan læse mere om klager over SU på www.su.dk/klage.
For at sikre det bedst mulige grundlag for at træffe afgørelse i din klagesag er det vigtigt, at du begrunder din klage så konkret og uddybende som muligt og gerne med eksempler. Skriv desuden i din klage, hvis du mener, at der er begået retlige fejl i din sag eller i forbindelse med din eksamen.