Studiemiljødag 2018 i København
Fysisk og social studiemiljø på dagsordenen

Studiemiljødag 2018 i København
Fysisk og social studiemiljø på dagsordenen

Studiemiljødagen i 2018 blev afholdt på universitetets campus i København (AAU CPH).
Temaet for dette års Studiemiljødag var udvikling af idéer til, hvordan studiemiljøet på AAU CPH kunne blive endnu bedre både fysisk og socialt.
Dagen var sammensat af præsentationer og idéudvikling i workshops. Oplæggene blev holdt af prorektor og prodekaner for uddannelse, der gav en status på universitetets arbejde med de tre indsatser i AAU's Studiemiljøstrategi. Dette blev efterfulgt af præsentationer fra ledelse og studerende fra AAU CPH med hovedfokus på de studerendes mulighed for at påvirke og være aktive deltagere i udviklingen af studiemiljøet på AAU CPH.
Herefter var der workshops, der kredsede om fire temaer: "aktiviteter og arrangementer", "indendørs faciliteter", "udendørs faciliteter" samt "organisering og indflydelse". I workshoppen om udendørsområder nytænkte deltagerne blandt andet området mellem bygning A og B. De lavede tegninger og drøftede idéer omkring tennisbaner og natur på en af de store parkeringspladser.
Ved de indendørs faciliteter snakkede man blandt andet om muligheden for at gøre det mere tydeligt, hvor man som gruppe kan finde steder til at arbejde. En idé var eksempelvis, at studerende via indendørs kort skal kunne se gule, grønne og røde zoner for fysiske muligheder for gruppearbejde.
Blandt øvrige forslag var der ønsker til, at de såkaldte ”Campus Director Meetings” – også kaldet for pizza-møder – skal foregå tættere på de studerendes daglige miljøer, nemlig i en af kantinerne. På møderne kan studerende drøfte direkte med campuschefen og hen over et stykke pizza give input og ønsker til campusudviklingen.
Dagen gav således de studerende indsigt i de muligheder, der allerede er for at involvere sig i udviklingen af deres studiemiljø, samt direkte involvering og indflydelse på selve dagen via idéudvikling af fremadrettede tiltag inden for studiemiljø.