Spring til indhold

Inspirationshistorie

Projektsamarbejde giver personlig og faglig udvikling, netværk og noget til cv'et

Lagt online: 24.10.2018

Alina og hendes specialemakker Denise var ikke et sekund i tvivl om, at de ville skrive speciale i samarbejde med virksomheden idoc, så de tog alle midler i brug for at sikre samarbejdet! Specialesamarbejdet udfordrede dem i forhold til at sætte deres faglige viden, teorier og metoder i spil i den virkelige verden.

Inspirationshistorie

Projektsamarbejde giver personlig og faglig udvikling, netværk og noget til cv'et

Lagt online: 24.10.2018

Alina og hendes specialemakker Denise var ikke et sekund i tvivl om, at de ville skrive speciale i samarbejde med virksomheden idoc, så de tog alle midler i brug for at sikre samarbejdet! Specialesamarbejdet udfordrede dem i forhold til at sætte deres faglige viden, teorier og metoder i spil i den virkelige verden.

Om Alina Rabkevitch

  • Alder: 27 år
  • Uddannelse: Informationsarkitektur på AAU i Aalborg
  • Dimittendår: 2018
  • Samarbejdspartner: idoc

En oplagt mulighed for at afprøve akademisk viden i praksis

Allerede fra start stod det klart, at Alina og Denise ville skrive deres speciale i samarbejde med en virksomhed:

”Det var vigtigt for os at arbejde med en reel problemstilling fra hverdagen ude i en virksomhed”.

Vi ville gerne have mere praktisk erfaring, og så derfor specialet som en perfekt mulighed for os til at afprøve vores akademiske viden i praksis.

Alina og Denise

Derfor kunne Alina og Denise fokusere deres indsats på at finde en virksomhed, hvor der var gensidig interesse for samarbejdet.

 

Alina og Denise greb muligheden for at mingle med virksomheder

Alina og Denise deltog på flere messer og børser inden de fandt den rette samarbejdspartner.

”Vores mål var at snakke med alle de virksomheder, der deltog. Vi var meget åbne omkring, hvilken type af virksomhed, vi ville have et samarbejde med, men vi ville gerne have, at problemstillingen skulle være interessant for både virksomheden og os. Derfor faldt vi i snak med idoc”.

Efter den første snak med idoc var næste skridt for Alina og Denise at sikre sig deres interesse for et specialesamarbejde.

Det er de færreste virksomheder, som på stående fod kan give et konkret bud på en mulig problemstilling at arbejde med i et speciale.

Alina og Denise

"Samtidig er der heller ikke mange, der ved, hvad informationsarkitektur er, så derfor var det vigtigt for os at følge op på vores samtale med idoc. Vi sendte en mail til dem dagen efter, hvor vi helt konkret beskrev, hvad vi kunne tilbyde. Vores mail til idoc havde heldigvis interesse, og vi aftalte et møde for at snakke om et eventuelt specialesamarbejde”.

 

Platformen idoc PANORAMA som afsæt for projektets problemstilling

Alina og Denises specialesamarbejde med idoc fokuserede på at optimere brugerinteraktionen og informationsarkitekturen på idocs platform idoc PANORAMA:

"Vi havde især fokus på at forstå informationsadfærd og behov hos platformens kommende brugere, og hvordan dette kunne understøttes af platformen".

De forsøgte dermed at få deres teoretiske viden sat i spil mod virksomhedens praksisorienterede problemstilling.

 

Vores arbejde gør en forskel

”Vores samarbejde var rigtig godt. Idoc var engageret og involverede os i udviklingen af platformen hele vejen igennem. Noget af det bedste ved det hele var at kunne arbejde med en reel problemstilling, hvor vi både kunne se muligheder og oplevede udfordringer, og hvor vi har taget stilling til, hvordan vi skulle takle dem. Det har været fedt at se vores arbejde gøre en forskel for idoc”.

Noget af det, Alina har lært af projektet, er, hvordan man ser muligheder og takler udfordringer i et projektforløb i form af projektledelse.

Jeg har lært, hvor vigtigt det er at være omstillingsparat, holde overblikket og stille krav til projektsamarbejdet.

Alina Rabkevitch

Alinas råd til dig, der overvejer et specialesamarbejde:

1.

Det kræver meget arbejde og engagement at finde en potentiel virksomhed at skrive et projekt sammen med, men det giver rigtig meget i den anden ende i form af personlig og faglig udvikling, noget konkret til cv’et og et større netværk til fremtiden.

2.

Følg op på de samtaler, du har haft på den her slags netværksorienterede arrangementer. Virksomhederne får mange henvendelser fra mange studerende, så en mail kan derfor hjælpe dig med at skille dig ud. Det værste der kan ske er, at man får et nej.

3.

Opfordringen fra Alina til andre, der er i tvivl om, hvordan man griber an at skabe kontakt til virksomhederne, er at deltage i så mange netværksorienterede arrangementer som muligt og bare at springe ud i det. Uanset hvad man end gør, er det med til at skabe opmærksomhed.