Inspirationshistorie
Forventningsafstemning og planlægning er nøglen til det gode projektsamarbejde

Inspirationshistorie
Forventningsafstemning og planlægning er nøglen til det gode projektsamarbejde

Inspirationshistorie
Inspirationshistorie
Om Cecilie Olesen
Da Cecilie og hendes gruppe skulle vælge emne til deres bachelorprojekt, var der ikke en overordnet temaramme, som projektet skulle passe ind i, så der var talrige muligheder. Gruppen fandt deres projektsamarbejdspartner, Atlantic Trucking, gennem eget netværk, og de indledte samarbejdet med et møde. Cecilie fortæller:
Her fandt vi ud af, at der i speditionsbranchen er rift om medarbejderne, og derfor kan det være svært at opretholde en lav medarbejderomsætning. Derfor valgte vi at arbejde med emnet motivation, da dette emne var relevant i forbindelse med denne problemstilling og derfor også for virksomheden”.
Gruppen ville undersøge, hvilke tiltag der kunne gøres for bedre fastholdelse af medarbejderne.
Cecilie og resten af projektgruppen oplevede igennem hele samarbejdsperioden, at virksomheden tog dem alvorligt: Der blev svaret hurtigt på gruppens henvendelser, og såvel ledelse som medarbejdere stillede sig til rådighed. Det var også tydeliggjort for virksomheden, hvad gruppen forventede af samarbejdet. Cecilie uddyber:
”Vi lavede i starten af samarbejdet en forventningsafstemning, hvor vi bl.a. gjorde det klart, hvor meget tid vi forventede, at virksomheden skulle bruge på møder og interviews. Forventningsafstemningen gjorde det mere overskueligt for virksomheden, da den gav et mere konkret billede af omfanget af samarbejdet”.
Udover forventningsafstemningen underskrev begge parter en fortrolighedserklæring om, at oplysninger om virksomheden ikke kom videre end til projektgruppen samt deres censor og vejleder. De interview, gruppen holdt med medarbejdere, var således også fortrolige – det gør, at folk er mere villige til at dele deres viden og erfaringer.
Cecilies gruppe har kun positive erfaringer med projektsamarbejdet, og dét at samarbejde giver noget helt særligt. Cecilie fortæller:
Cecilie fortæller også, at planlægningen af projektperioden og måden, hvorpå der indsamles empiri, er meget forskellig ved projekter skrevet i samarbejde med virksomheder i forhold til andre projekter. Hun ser det som en stor fordel i forhold til projektsamarbejde, at studieformen på AAU med gruppearbejde giver gode kompetencer i forhold til samarbejde og strukturering.
Cecilie og hendes projektgruppe så på virksomheden med friske øjne, og det var ledelsen af virksomheden glad for. Cecilie uddyber:
”Ledelsen synes, at det var fedt, at vi havde et andet syn og nogle andre perspektiver på flere ting, end de havde, fordi vi ikke havde vores dagligdag i virksomheden. Vi kom med nogle forslag til virksomheden, om hvordan de kunne opretholde motivationen og dermed opnå en lav medarbejderomsætning”.
For Cecilies eget vedkommende gav projektet både en specifik og en mere almen læring. Hun fortæller:
”I forbindelse med det her projekt har jeg lært meget om, hvor stor en betydning det har at have motiverede og engagerede medarbejdere, hvilket helt sikkert er noget, jeg kan tage med mig videre. Ens måde at opføre sig på påvirker ens kollegaer og den generelle kultur på arbejdspladsen”.
Samarbejd med virksomheder
Jeg vil anbefale, at man på et eller andet tidspunkt i løbet af sin uddannelse samarbejder med en virksomhed. Det giver virkelig nogle gode oplevelser og fede erfaringer, man kan tage med sig videre.
God planlægning
Planlægning er vigtig, når man samarbejder med en virksomhed. Man kan ikke forvente, at de har tid til at svare på ens henvendelser med det samme, så det er vigtigt at være i god tid – både i forhold til det indledende møde og i samarbejdet generelt. Hvis man ikke er ude i god tid, kan man risikere at gå i stå med projektet, hvis man er afhængig af at få ny information fra virksomheden, før man kan komme videre i processen.