”Herudover gav ledergruppen også os feedback og supplerede vores fund med deres egne erfaringer. Det var en nyttig viden for os, som vi tog med til eksamen. Derfor var det meget givende at præsentere resultaterne for vores samarbejdspartner før eksamen”.
Samarbejdet giver mere engagement og støtte fra kommunen
Samarbejdet med Kalundborg Kommune var første gang, Clara, Florinda, Kathrine og Kia lavede projektsamarbejde.
”Den største forskel på dette og et ’almindeligt’ projekt har været følelsen af, at vores fund faktisk får en betydning i ’den virkelige verden’,” fortæller de. ”Når et ’almindeligt’ projekt er færdigt, og man har været til eksamen, så sker der ofte ikke mere med det, hvorimod et projektsamarbejde giver mulighed for at bidrage til eller forbedre eksisterende praksis, idet der sidder en modtager af den viden, vi finder frem til”.
”En anden forskel har været, at det har været meget lettere at finde og skabe kontakt til informanter, fordi en tovholder i Kalundborg Kommune har sørget for at sætte os i kontakt med de relevante ledere”.
”Der er generelt mere engagement fra kommunens side, når der er tale om et formelt samarbejde, og de har været mere villige til at afsætte tid og ressourcer til interviews i forhold til, hvad vi har oplevet i tidligere projekter, hvor det kan være vanskeligt at få adgang til det felt, som ønskes undersøgt”.
”Derfor synes vi, at der er væsentligt flere fordele ved at lave et projektsamarbejde, end der er ulemper”.
3 råd om projektsamarbejde
Set i bakspejlet er Clara, Florinda, Kathrine og Kia rigtig tilfredse med samarbejdet, og der er ikke noget, de ville have gjort anderledes.
De anbefaler klart at skrive semesterprojekt i samarbejde med en virksomhed eller organisation.
Hvis du og din gruppe overvejer det, har de 3 gode råd til jer: