Inspirationshistorie
Studiejobbet gav praksisnære projekter og interessant cv
Lagt online: 27.06.2023

Inspirationshistorie
Studiejobbet gav praksisnære projekter og interessant cv
Lagt online: 27.06.2023

Inspirationshistorie
Lagt online: 27.06.2023
Inspirationshistorie
Lagt online: 27.06.2023
Om Morten Flø Pallesen
Da Morten undersøgte mulighederne for at videreuddanne sig, så hans profil blev mere interessant i forhold til stillinger som læringskonsulent, så han én oplagt mulighed. Han uddyber:
”Hvis studieordningerne for læreruddannelsen og kandidaten i Læring og forandringsprocesser sammenlignes, er det tydeligt, at kandidaten tilnærmelsesvis er en overbygning til læreruddannelsen”.
Morten kunne bruge store dele af sin teoretiske viden fra læreruddannelsen som udgangspunkt for kandidatuddannelsen, ligesom han kendte PBL-tilgangen fra både læreruddannelsen og sit job som lærer. Overgangen fra arbejdslivet til studielivet var derfor ikke så svær for Morten.
Da Morten begyndte på kandidatuddannelsen, var hans forventning dels at møde et fagligt modspil og dels at udvikle sin faglige profil. Morten oplevede fagligt modspil i varierende grad, og udviklingen af hans faglige profil afhang meget af vejledernes tilgang. Han fortæller:
Til gengæld betød Mortens erhvervserfaring fra både lærerjobbet og det studiejob, han havde sideløbende med studiet, at han var afklaret med, hvad han ville.
Morten oplevede en vis frihed inden for kandidatuddannelsens rammer, der gjorde, at han kunne fordybe sig og udvikle netop den faglige profil, han ønskede sig. Han uddyber:
”Gennem de forskellige semesterprojekter kunne jeg arbejde med særlige områder, som jeg har interesse for og fandt relevante for den faglige profil, jeg ønskede at udvikle. Her er den projektbaserede arbejdsform på studiet yderst fordelagtig, fordi den giver den enkelte studerende mulighed for at tilpasse sin personlige profil til et særligt jobområde”.
Samtidig kunne Morten trække på sin erhvervserfaring og dermed føje et erhvervsrettet og praksisnært element til sine projekter. Han fortæller:
Praksiserfaringen fra studiejobbet er en stor fordel i jobsøgningen efter endt studie – det er et af de punkter, hvor ens cv virkelig kan skille sig ud fra de andre nyuddannedes.
Allerede fra studiestart var Morten fast besluttet på at få et studiejob. I ansøgningsprocessen var Mortens mål – udover at få et job – at kunne spore sig ind på, hvilke kompetencer og profiler, virksomhederne efterspurgte, via deres feedback på hans ansøgninger. På den måde kunne Morten arbejde på sin profil gennem studiet.
Rent konkret greb Morten jobsøgningen an ved at sende både en masse uopfordrede ansøgninger til virksomheder, som han fandt interessante, og at søge de job der kunne være relevante. I processen kontaktede han AAU Karriere, hvor han fik sparring til kompetenceafklaring samt udarbejdelse af cv og ansøgning.
Morten fik brugbar feedback på mange af sine ansøgninger. Han uddyber:
Morten fik studiejob hos Blendit Learning – et job han fandt via et opslag i en jobbank, og han er glad for, at han havde studiejob i studietiden, selvom han ikke lægger skjul på, at det krævede god planlægning at balancere mange timers studiejob med kandidatstudiet:
”Ulempen ved at have studiejob er arbejdsbelastningen, som har betydet, at der har været længere perioder, hvor dagtimerne er gået med arbejde, mens aftener og weekender er gået med studie. Jeg valgte selv at arbejde alt det, der var muligt – der var ikke noget pres fra Blendit, men det var et valg, jeg traf, fordi jeg kunne mærke, at det gav en synergieffekt, hvor arbejdet motiverede mig og udviklede mig”.
Efter studietiden blev Morten ansat i fuldtidsjob hos Blendit Learning, og han oplevede en glidende overgang fra studiejobbet til fuldtidsjobbet, hvor han gradvist blev involveret i nye opgaver og fik sine egne ansvarsområder bl.a. som projektleder for et læringsprojekt for en af firmaets internationale kunder. På den måde udvikles og målrettes Mortens faglige profil yderligere. Han fortæller:
”Det er et fokusområde for mig at målrette min profil, så jeg kan tilbyde konsulentydelser inden for et særligt fagområde på et højt niveau sammenlignet med andre i Danmark. Det er en langstrakt proces, hvor jeg skal undersøge mine kompetencer, deltage i projekter, levere i forskellige opgaver og indgå i dialog med mine kollegaer".
Morten fortæller, at det at være læringskonsulent er et bredt begreb, men hans grundfaglighed er hans viden om læring og udvikling, og at han skal finde sit specialiseringsområde, fx digital læring, træning i virksomheder eller projektledelse. Grundfagligheden har han fra erhvervserfaring, læreruddannelse og kandidatuddannelse.
Morten er rigtig glad for sin uddannelse i Læring og forandringsprocesser, og han vil til enhver tid anbefale den til andre. Det vil han ikke mindst, fordi uddannelsen giver den enkelte studerende mulighed for at skabe sin helt egen profil og dermed forfølge sine jobdrømme.
Målret din profil
Benyt studietiden til at målrette din profil til det job, du drømmer om. Hensigten er ikke at lukke alle andre indtryk ude. Studiet er også en mulighed for at udforske områder, du potentielt ikke har beskæftiget dig med tidligere, men som virker interessante. Men en åbenhed for nye muligheder kan godt kombineres med et målrettet fokus på et slutprodukt. Det essentielle er at have et formål med studiet, fordi du skaber din egen profil gennem de semesterprojekter, du udarbejder.
Benyt AAU Karrieres tilbud
Jeg mødte en karrierevejleder, som forstod at møde mig, der hvor jeg var i min udvikling.